Trendy 2021: Otwórz się na partnerstwa, bądź odpowiedzialny społecznie

Prowadzenie biznesu wiąże się często z wyprzedzaniem konkurencji. Niejeden przedsiębiorca myśli o niej dużo. A gdyby tak z myślenia o konkurencji przestawić się na partnerstwo?

Napisano DigitalBee Marzec 5, 2021

Dobrym partnerem dla Twojego biznesu będzie firma o innym profilu działalności, ale tej samej lub podobnej grupie klientów, np. kwiaciarnia i salon sukien ślubnych. Jeśli przygotowania do ślubu obejmują zakup sukni, ta sama klientka prędzej czy później zainteresuje się bukietami ślubnymi i dekoracjami wnętrz. Niewielki rabat dla klientów salonu może przyciągnąć do kwiaciarni stały dopływ klientek z zapotrzebowaniem na konkretną usługę.
To oczywiście jedynie przykład, w wielu innych branżach można wykorzystać podobne współprace. W efekcie dzieją się dwie rzeczy: zasięg Twoich działań promocyjnych wielokrotnie rośnie, a Ty możesz nie tylko zbudować bazę klientów, ale także zapewnić im bardziej kompleksową obsługę. Polecając firmę partnerską i dając bonus za skorzystanie z jej oferty skracasz proces decyzji zakupowej, za co i klient, i partner biznesowy będą Ci niezmiernie wdzięczni.
Ważna wskazówka: jeśli planujesz działania partnerskie, dobrze zastanów się, jakie grupy konsumentów będą jednakowo zainteresowane produktami czy usługami zarówno partnera, jak i Twoimi. Oprócz tego dobierz partnerów tak, aby każda ze stron korzystała na partnerstwie mniej więcej jednakowo. Wówczas nic nie stoi na przeszkodzie, aby taka współpraca trwała długi czas!

Odpowiedzialność w biznesie
Czy rolą biznesu jest jedynie przynoszenie zysku? Każdy przedsiębiorca sam musi odpowiedzieć na to pytanie, ale biznes z pewnością może realizować o wiele więcej celów. Od wielu lat coraz większą popularność zdobywa tzw. społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. corporate social responsibility, CSR), czyli prowadzenie firmy i etyczne działanie na rzecz społeczeństwa i środowiska. Brzmi jak coś, co mogą robić tylko międzynarodowe korporacje? Nie musi tak być – poniższe przykłady może wdrożyć każdy:

  • Mnóstwo możliwości tuż za rogiem. Możesz okazać odpowiedzialność społeczną w bardzo małej skali, np. organizując licytację dobroczynną swojego produktu na rzecz potrzebujących czy schroniska dla zwierząt.
  • Działanie w czasie rzeczywistym. Wiele firm wcześniej niezaangażowanych w działalność społeczną wsparło w zeszłym roku Strajk Kobiet i mniejszości LGBT+. Jeśli jakaś sprawa jest Ci bliska i jesteś gotowy przenieść tę emocję na swoją markę, możesz nie tylko wesprzeć ważną inicjatywę, ale także pokazać swoją szczerość w działaniu.
  • Małe rzeczy robią duże wrażenie. Coraz więcej klientów zwraca uwagę, jak pakowane są przesyłki ze sklepów i chwalą firmy za wybór papierowych wypełniaczy w miejsce plastikowych folii bąbelkowych oraz inne rozwiązania przyjazne środowisku.
  • Otwarcie na opinię klienta. Formularz kontaktowy na Twojej stronie internetowej to również wyraz odpowiedzialności społecznej… o ile oczywiście działa i czytasz uważnie wiadomości, które tą drogą przychodzą!

Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie zwykły trend, ale skuteczny sposób na przyciągnięcie klientów czy inwestorów. Pokazuje, że podchodzisz do swojej firmy dojrzale i myślisz perspektywicznie. Marketing przez dobre uczynki – jesteśmy na tak!