Strategia Konkurencji dla Dewelopera

Wprowadzasz nową inwestycję na rynek bądź też natrafiłeś na problem ze sprzedażą? W obu przypadkach potrzebujesz analizy konkurencji.

Napisano DigitalBee Marzec 2, 2021

Wprowadzasz nową inwestycję na rynek, czy natrafiłeś na problem ze sprzedażą? Niezależnie od odpowiedzi przyda Ci się dobrze opracowana strategia konkurencji, która odpowie na postawione pytania:

  • w jaki sposób sprzedawać swoją inwestycję?
  • dlaczego Twoja inwestycja się nie sprzedaje?
  • co nie działa w dotychczasowych działaniach?

W obu przypadkach ujrzysz szeroki plan, w którym jak na dłoni będzie widać w którym kierunku zmierzać. Często się wydaje, że inwestycje deweloperskie są do siebie bardzo podobne, różni je tylko cena i lokalizacja, a w praktyce okazuje się, że jest pomiędzy nimi wiele różnic, nie wyłączając opinii o samym deweloperze.

W zasadzie od Strategii powinien zacząć każdy deweloper wprowadzający na rynek nową inwestycję. Analiza konkurencji to papierek lakmusowy. Badamy, sprawdzamy co dzieje się na rynku, kto buduje i co buduje oraz dla kogo są przeznaczone inwestycje.
Czy jest to mieszkaniówka czy domy. Jaka jest siła nabywcza? Czy kupują młode rodziny z dziećmi, single czy aspirująca klasa średnia, która szuka luksusowych apartamentów czy domów.

Analiza pokazuje również jaka jest dynamika sprzedaży. Jeśli dana firma konkurencyjna ma problem ze sprzedażą danej inwestycji to dla nas to ważna informacja. Analizujemy co jest powodem: niewystarczający marketing, zła lokalizacja czy może niewłaściwy produkt?
W przypadku mało efektywnych działań marketingowych problem może szybko zniknąć, z kolei jeśli mamy zły produkt to skala problemu jest naprawdę duża.

Analiza konkurencji pozwala też poczuć, że nie jest się samotną wyspą pośrodku oceanu, ale w okolicy są też inne podmioty budujące nowe inwestycje, warto dowiedzieć się, co u nich słychać, jakie są trendy i jak dany obszar jest widziany oczami potencjalnego Klienta.

Warto zdać sobie sprawę z tego, że Klienci decydując o zakupie własnego mieszkania lub domu odwiedzają konkurencyjne na danym obszarze inwestycje. Na co zwracają uwagę potencjalni Klienci? Na lokalizację, bliskie sąsiedztwo, infrastrukturę, marketing (czy produkt jest widoczny i w jakich kanałach, jeśli nie jest, trudno do niego trafić), cenę, wielkość inwestycji, wielkość mieszkania lub domu, rozkład mieszkania/domu, ogródki w parterach lub wielkość ogrodów przydomowych, garaż, miejsca postojowe i czy powierzchnia jest liczona ze ściankami działowymi zgodnie z ustawą, a także na części wspólne: zieleń, jakość wykończenia części wspólnych: klatek schodowych, dziedzińców, placów zabaw dla dzieci. Do tego dochodzi jeszcze obiektywna ocena terenu inwestycji, biura sprzedaży, oznakowania i porządku na terenie inwestycji. Jak już to wszystko wiesz, możesz sprawdzić jak Twoja inwestycja wypada na tle konkurencji i na tej podstawie zaplanować odpowiednią komunikację marketingową.

Jak wygląda Analiza Strategiczna jaką przygotowujemy dla naszych Klientów? Składa się z następujących części:

  • Opis lokalizacji, gdzie jest prowadzona inwestycja
  • Karty dla każdej firmy konkurencyjnej: analiza takich aspektów jak: opis inwestycji, wielkość inwestycji, lokalizacja, klasyfikacja segmentu (premium, standard), liczba sprzedanych domów, mieszkań, ocena obsługi działu sprzedaży, marketing (strona www, facebook ads, google ads) opinie w internecie. Wizja lokalna: zdjęcia inwestycji, ocena widoczności inwestycji (tablice, billboardy, ogrodzenie)
  • Opis inwestycji Klienta (kryteria jw)
  • Analiza SWOT Klienta
  • Wnioski
  • Strategia działań

Czas przygotowania takiej analizy w zależności od liczby firm konkurencyjnych to 3-5 tygodni.
Tak opracowany materiał pozwala na precyzyjne zaprojektowanie skutecznych działań sprzedażowych.
Czy analizę konkurencji należy powtarzać? Tak. Update konkurencji powinien być wykonywany co kwartał. Każdy rynek jest dynamiczny i należy z uwagą śledzić działania firm konkurencyjnych i dynamikę sprzedaży.